سرطان پروستات

سرطان پروستات

غده پروستات، گردو شکل و جایگاهش در بین مثانه و آلت تناسلی مردانه (penis) است. پروستات ترشح مایعی را بر عهده دارد که وظیفه‌اش تغذیه و محافظت از اسپرم‌هاست. رشد سلول‌های پروستات، چه سالم و چه سرطانی، توسط تستسترون تحریک می‌شود.

سرطان پروستات، یعنی بعضی از سلول‌های طبیعی این غده، توانایی کنترل رشد و تقسیم را از دست داده‌اند و دیگر همانند سلول‌های سالم عمل نمی‌کنند.سرطان پروستات دومین سرطان شایع مردان در جهان است. این سرطان در جایگاه دوم شایع‌ترین سرطان‌ها درایران بعد از سرطان معده قرار دارد.از جمله ریسک فاکتورهای این بیماری میتوان به افزایش سن (احتمال سرطان پروستات در مردان با سن کمتر از 40 سال، خیلی کم است) ، سابقه خانوادگی( احتمال بیماری در فردی که پدر یا برادرش مبتلا به سرطان پروستات باشند دو برابر سایر مردان است) ، رژیم‌های غذایی نامناسب، چاقی، استعمال دخانیات، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی، وازکتومی و عوامل ژننتیکی اشاره کرد.


اقدامات تشخیصی برای این سرطان

تست سنجش PSA در خون (آنتی‌ژن اختصاصی پروستات) ، اسکن استخوان، MRI، PET scan، تست های ژنتیکی.

تست های ژنتیکی این سرطان نیز مانند دیگر سرطانها به دو فرم ارثی و غیر ارثی تقسیم میشود. تغییرات ژنی ارثی مسئول 10 درصد از موارد سرطان اکتسابی این سرطان هستند. از سری ژن های دخیل در ایجاد این سرطان میتوان به  BRCA1، BRCA2،  CHEK2، ATM ،PALB2،   RAD51D که همگی از سری ژن های دخیل در مسیر های ترمیم رونویسی ژنی می باشند و همچنین  RNASE  که به عنوان یک ژن تومورساپرسور نقش در مرگ طبیعی سلول دارد و نیز ژن HOXB13 که از ژن های اصلی تکامل غده ی پروستات است و جهش در ان از علل ایجاد این سرطان است، اشاره کرد.

افزودن ماژول جدید
0%